Blogs

Immersive spaces – de ultieme interactieve beleving voor je klanten

The Flax Vives 15

We hadden het eerder al over touchscreen experiences, in deze blogpost gaan we nog een stap verder. Naast traditionele touchscreens gecombineerd met add-ons, zijn er namelijk nog andere mogelijkheden om een interactieve beleving te creëren. Een immersive space is daar een voorbeeld van. Het is de manier bij uitstek om een meeslepende en interactieve ervaring tot leven te brengen. We vertellen je graag uit hoe het werk!

Wat zijn immersive spaces?

Een immersive space is een fysieke ruimte, in de vorm van een vierkant of rechthoek, met projectie op de wanden en soms zelfs op de vloer om een totaalervaring te creëren. Vaak wordt er een touchscreen in het midden geplaatst om de beleving aan te sturen. Je kunt het zien als een lege doos die je vult met storytelling, content, licht, geluid en andere elementen om een interactieve beleving te creëren.

Waarom een immersive space?

Nog belangrijker dan de definitie van een immersive space, is de meerwaarde ervan. Waarom zou je als bedrijf investeren in een immersive space?

  1. Onvergetelijke, interactieve ervaring

    Eerst en vooral is het een onvergetelijke ervaring. Je komt niet elke dag in een immersive space waar je omringd wordt door meeslepende projecties en spectaculaire audio. Dat maakt dat bezoekers het bezoek niet snel zullen vergeten.

  2. Veelzijdigheid op vlak van toepassingen

    Een ander voordeel is de veelzijdigheid van zo’n immersive space. Het kan voor verschillende doeleinden en doelgroepen gebruikt worden. Enerzijds kan het puur inspirerend zijn, anderzijds kan het een meer educatieve en informerende rol spelen. Het kan dienen om studenten en/of bedrijven onder te dompelen in een bepaald onderwerp en ze hier iets over bij te brengen tijdens een gerichte training.

  3. Complexe materie op een visuele en interactieve manier overbrengen

    Deze ruimtes zijn perfect om ingewikkelde onderwerpen op een toegankelijke manier uit te leggen. De combinatie van visuele en interactieve elementen maakt het makkelijker voor bezoekers om de boodschap te begrijpen en te onthouden.

  4. Groepsgebeuren: interactie en samenwerking

    Terwijl virtual reality een individuele ervaring is, ligt dat bij een immersive space anders. Je kan het vergelijken met een VR-bril die voor iedereen zichtbaar is door de projectie op wanden en eventueel op de vloer. Dat zorgt ervoor dat het een groepsgebeuren is waarbij je kan inzetten op interactie en samenwerking.

Hoe bouw je een immersive space?

Het bouwen van een immersive space vereist dezelfde aanpak als het creëren van een digitale beleving:

  1. Bepaal de doelstellingen, doelgroepen en de boodschap

    Eerst en vooral is het belangrijk om na te denken over je doelstellingen, doelgroep en boodschap. Denk na over de volgende vragen: waar moet die multimedia het verschil maken? Wie moet erdoor getriggerd worden? Wat moet die persoon onthouden?

    Een goede digitale beleving maakt impact in één of meerdere van deze domeinen: informeren, inspireren, bijleren, opvallen of entertainen. Elke ervaring bevat deze aspecten, al komt het ene sterker naar boven dan het andere.

  2. Laat de ruimte het verhaal vertellen

    Als je doelstellingen duidelijk zijn, kun je beginnen met het uitschrijven van je verhaal. Storytelling is cruciaal voor een succesvolle immersive space.

    Daarna is het tijd om dat verhaal tot leven te brengen door content te creëren. Content is essentieel, het verbindt de technologie met je boodschap. Hoewel we bij Ocular geen content agency zijn, werken we samen met experts die deze stap tot een succes kunnen maken.

  3. Kies technologie in functie van de doelstellingen en het verhaal

    Last but not least, de technologie. Uiteraard speelt de multimedia een grote rol in het succes van een immersive space. De juiste keuze van hardware en software zorgt ervoor dat de ervaring naadloos aansluit bij je doelstellingen en de boodschap die je wilt overbrengen. Deze fase vertaalt het concept naar een definitief ontwerp van de ruimte.

Referenties

We creëerden al verschillende immersive spaces voor uiteenlopende klanten. In The Flax – House of AI ontdekken studenten van hogeschool Vives alles over de AI in 2040. Voor Siemens bouwden we dan weer een Concept Center 4 Industries waar ideeën worden uitgewisseld, uitdagingen besproken en reële oplossingen gezocht én gevonden worden.

Vives 360deg Siemens Experience Center

Conclusie

Een immersive space biedt een unieke manier om je bezoekers onder te dompelen, te inspireren en te informeren over een specifiek onderwerp. Door de veelzijdigheid van deze ruimtes kun je verschillende doelgroepen bereiken en uiteenlopende doelen verwezenlijken met één ontwerp.

Wij begeleiden je graag van A tot Z bij de ontwikkeling van je eigen immersive space. We beschikken zelf over de jarenlange ervaring en kennis over digitale belevingen en hebben een ruim netwerk aan partners voor onder andere storytelling en content.

Klaar om in te zetten op digitale beleving?

Contacteer ons gerust vrijblijvend.